Historien om MS "GIANT"
19.04.07 (Sist oppdatert 30.03.10)

Her følger historien og bildene fra klubb prosjektet vårt.

Om du ikke vil lese - kan du klikke deg direkte inn på bildene fra byggeprosessen.

 

   
   

 

Tekniske data:

Lengde: 4.18 m

Bredde: 65 cm

Vekt: ca 480 kg (på vann) ca 130 kg (på land)

Maskineri: 24 V rullestolmotor (3300 RPM)

Baugtruster: 12 V vannpumpe

Fartsregulator: Robbe 540 R 

 

 

                                              

 "Concordia Fjord"                             

De som har vært med      

       Alf Sørensen

       Arvid Simonsen

       Einar Johansen

       Georg De Laval

       Martin Eriksen

       Ole H Limann

       Per Jørgensen

       Thor Andersen

       Tor Ole Eriksen

 

Mail fra TMBK da vi startet

 

Nå har Modell & Elektronikk publisert historien i aprilnummeret, så nå kan vel vi også publisere den på websiden vår.

ARTIKKELEN I MODELL & ELEKTRONIKK  KAN LASTES NED HER

 

Det hele begynte med et søk på finn.no. ANNONSE OG BILDER KAN SEES HER. Der fant Ole H et gedigent skrog som stod parkert på Vestlandet, nærmere bestemt Stavanger. Han tok kontakt med eieren, og han fortalte, at dette var et skrog han hadde hatt liggende lenge, men tok for mye plass, og intensjonen han hadde hatt den gangen han gikk til anskaffelse av det, var nøyaktig den samme som jeg hadde, nemlig gjøre om dette til å bli en SVÆR fjernstyrt modellbåt. Vi ble videre fortalt at dette var et skrog som var bygget i 1982 av Rosenberg verft i Moss, og var dengang et prototyp/testtank skrog, til en gasstanker som ble hetende ”Concordia Fjord”, og som var det siste skipet som ble bygget ved verftet før det ble lagt ned. Vi snakket litt i klubben om dette kunne ha vært en idé å gå til anskaffelse av, i den hensikt å ha et klubbprosjekt?

Det klubbprosjektet vi hittil hadde hatt, var å sponse en allerede svært rik mann ved navn           Herman Friele som selger kaffe, og som vi hadde testet ut i alle former og farger så langt på klubbhuset!

 

Ja, idèen ble godt mottatt, men etter en stund kokte det litt vekk i den berømte kålen. Månedene gikk, men Ole H tenkte stadig på dette skroget. Så fikk han en av gutta i båtklubben til nok engang å tenne på tanken om å lage noe STORT.

Vi tok deretter kontakt med selgeren for å høre om skuta fremdeles var til salgs, og det var den, til betydelig redusert pis, dermed var det ingen vei tilbake. Ole H fikk en kar på jobben hans som kjører trailer frem og tilbake mellom sør og vestlandet til og hente det. Ved levering var det en ganske molefunken trailersjåfør som meddelte saklig, men dog oppriktig, at ”hadde jeg visst en modellbåt kunne være så stor, hadde jeg ALDRI sagt ja”

 

Vel, skroget kom til banankysten-dvs-Kristiansand, engang i mai 2006, og ble liggende for ”planlegging” ytterligere noen måneder i Ole H`s garasje, som heldigvis er stor nok til å romme draugen. Når høsten satte inn bestemte vi oss for at:

”NÅ GJØR VI DET”!!

Vi startet med ballastproblemet. Vi hadde sett i et modellblad, "Modelboats", at det var noen gutter i England som rett og slett hadde forhøyet bunnen av skroget til å ligge ca midtskips, for å få båten ned. Vi ville ikke være så drastiske, eller primitive, så vi bestemte oss for å lage ordentlige tanker. Disse ble bygget i midten av båten. De ble deretter smørt inn med 3 lag med polyester, og sideskott og skvalpeskott ble skjært ut av 7 mm vannfast kryssfinèr med luftehull på toppen, og 4 stk -15 cm hull i bunnen (som viste seg å være 6 cm tykk). Deretter begynte vi på dekket som ble laget av 4 mm oljebasert huntonit som deretter ble stivet av med vanlige bekledningsbord på 7 cm. Utrolig deilig å kunne bygge i stor skala. Man slipper å tenke på 1000 dels mm. Nå dreier det seg for en gangs skyld om cm . Det ble bestemt at dette ikke skulle være en modell av originalen, men en modell som var en original etter klubbens forgodtbefinnende. Og som de behagelige, lettvinte sørlendinger vi er, så ble det selvsagt til at vi laget et bulkskip, som er 100 ganger enklere å lage i motsetning til en gasstanker m.t.p rør kupler osv.

 

Dekket ble lagt, baugtruster ble kjøpt inn på Biltema i form av, rett og slett, en vannpumpe som drar 14 liter pr. min gjennom to 2 stk 8 mm diameters åpninger. Enkelt og greit! Denne kjøres via en mekanisk fartsregulator på et 12V batteri i eget lasterom, eller ”motorrom” kan man vel kalle det.

Så begynte en relativt heftig diskusjon om hvilke type motor vi måtte ha for å dra i gang dette beistet. Vi reiste til Tønsberg og VMBK sitt treff i juni 2006 med en dobbel agenda. Nemlig å ha det moro med de båtene vi hadde, og om mulig få lurt ut hemmeligstemplet informasjon  fra veteranene i bransjen om hvilket maskineri vi måtte ha til damen. Etter møysommelig spaning og litt hvisking og tisking mellom vaffeljern og radioer, fikk vi et tips om at en som var representert ved vannet denne dagen, kunne skaffe oss en 24V rullestolmotor. Dette var som en gave fra oven! Endelig en som hadde ett vettugt forslag å komme med!! Vi hadde fabulert om 9.9hk Yamaha og det som verre var. Vel, det viste seg at den motoren er det ultimate. Så var det propell. Vi regnet og regnet og regnet, målte og målte og målte. Så mot alle odds så viste det seg at Norwegian Modellers hadde den propellen vi trengte, nemlig en 4 bladers messingpropell på 130 mm.

Roret ble laget av 15 mm finèr som ble slipet og formet etter alle kunstens regler, og er etter vår målestokk mer enn bra nok.

 

Ror og propell aksling ble et større problem!

Den kombinasjonen som landets forhandlere kunne oppdrive var ikke lenger enn 450 mm. For all del, dette er mer enn langt nok for normale båter, men denne damas bakende var litt for fyldig for denne lengden, så dermed måtte Per og verkstedvogna hans, som for øvrig halve tiden av året går med nettopp dette målet for øyet, dog i skala 1/1, trå til.  Resultatet ble som ventet utmerket.

Skuta er nå ”offentlig” døpt. Det skjedde på det årlige treffet på "Dammen 3" i Tønsberg 16 juni 2007, men sjøsettingen fant sted den 30 april 2007 i Kristiansand. Dette ble filmet av TV Sør, og innslaget kan sees HER.

 

Fortsatt gjenstår det mye. Vi har begynt på dekksutstyr og detaljer og over 200 (!) rekkestøtter skal settes på. Følg med!

 

Artikkelen blir løpende oppdatert.

 

BILDENE AV BYGGEPROSESSEN KAN SEES HER

 

Andre bilder av byggingen kan beskues på denne linken

[Tilbake]


 Powered by Makeweb